Centraal Europa: Dag 14; Aquacity Poprad

We maakten er vandaag een relaxte dag van. Na wat dagen wandelen hadden we dat wel verdiend vonden pappa en mamma. Eerst namen we een lekker ontbijtje in de zon met een prachtig uitzicht op de bergen. Na het ontbijt liepen we naar het centrum van Tatranská Lomnica. Pappa en mamma hadden twee verrassingen voor ons in petto maar we mochten nog niet weten wat. We liepen eerst door het dorpje en kochten een souvenir.

We liepen verder en kwamen uit bij de Tatrabob. Aan de voet van het Tatragebergte was een bobsleebaan gebouwd. Keyro was meteen enthousiast maar ik was een beetje teleurgesteld. Was dit nu de verrassing? We kochten kaartjes zodat we een paar ritjes konden maken met de bobslee. Keyro ging als eerste en nadat hij een keer naar beneden was gezoefd, ging ik er ook in, samen met pappa. Uiteindelijk ging het minder snel dan ik had verwacht en vond ik de snelheid en de adrenalinekick die je er van kreeg nog leuk ook.

Direct daarna ging ik nog een keer maar nu met mamma. Stiekem foetelden we een beetje bij de entree en kroop ik onder het poortje door. Je betaalde namelijk per persoon en kinderen onder de 1.20 cm mochten gratis met een begeleider mee. Ik was net 1.22.cm maar er lette niemand op. De 5 ritjes waren al snel op en we wilden heel graag nog een paar keer maar dat mocht niet.

We liepen terug naar de camping en daar moesten pappa en mamma ons dwingen om in de auto te stappen. We zouden gaan zwemmen bij AquaCity in Poprad maar daar hadden wij helemaal geen zin in. Pappa en mamma zette toch hun zin door en binnen een minuut of 20 reden we naar de stad Poprad. De stad zelf is redelijk vlak maar ligt toch nog op 672 meter hoogte. Het is voornamelijk bekend als toegangspoort tot de Hoge Tatra.

Sinds enkele jaren is er het luxe AquaCity Resort gebouwd. Het is een complex met thermale baden, sauna, whirlpools, een Olympisch zwembad en buitenbaden met glijbanen voor kinderen. De natuurlijke warmwaterbronnen worden niet alleen voor het zwembad gebruikt maar in de winter ook als stadsverwarming. Bij de entree bleek dat het goedkoper zou zijn als we lid zouden worden van de AquaCity club

Lidmaatschap is geheel gratis en dus vulden we een formulier in en zouden we een lidmaatschapskaart krijgen. De entree was voor Slowaakse begrippen wel prijzig. Wij betaalden voor een dag entree met onze familie € 56,00. We kregen een bandje om waarmee we tevens eten, drinken en behandelingen konden bestellen. Zo hoefden we geen geld mee het zwembad in te nemen en konden we achteraf betalen met behulp van het registratiesysteem op de bandjes, ideaal! We kwamen er al snel achter dat Engels hier nauwelijks of niet gesproken werd.

Met veel hand – en voetenwerk vonden we de kleedhokjes op de eerste etage van het gebouw. Het complex is zeer groot en heeft veel verschillende zwembaden zowel binnen als buiten. We begonnen met het verkennen van de buitenbaden en gelukkig liet de buitentemperatuur van circa 21 graden dat ook toe. Bij de Mayan Pyramid waren verschillende glijbanen voor de hele familie. De rode Kamikaze glijbaan liet ik eerst nog achterwege maar stoere Keyro ging er natuurlijk wel vanaf.

Samen met mamma pakte ik een matje en ging ik van de golvende familieglijbaan. We gingen daarna naar drie thermale baden die verschillende temperaturen hadden, variërend van 30 tot 38 graden Celsius. Door moderne technologie worden de zwembaden gefilterd en gedesinfecteerd met UV straling. Hierdoor is er nauwelijks gebruik van chemicaliën nodig en zo draagt het zwembad bij aan een gezond milieu. Het water in de baden bevat 20 soorten mineralen die goed zijn voor onze gezondheid. Het was heerlijk relaxen in deze baden en we waren totaal ontspannen.

Rond de klok van 14:30 uur bestelden we een kleine lunch bij een van de eettentjes. Het waren vooral snacks die er te krijgen waren en niet echt heel bijzonder. We hadden een broodje kebab, twee keer de gebakken kaas met frietjes dat hier een veel voorkomend en smakelijk gerecht is en ik nam frietjes met saus. Terwijl wij aten, werd er door het animatieteam een dansuurtje gehouden. We hoorden bekende liedjes maar dan in de Slowaakse uitvoering. Ik zat te wiebelen op mijn stoel maar durfde toch niet mee doen. Uiteindelijk wilde ik wel op de foto met de mascotte van AquaCity, een otter.

We gingen na het eten de Blue Sapphire binnenbaden verkennen. Deze thermale baden liggen in een modern gebouw van glas en je hebt uitzicht op de Hoge Tatragebergte. De baden zijn afgewerkt met veel glimmende gouden accessoires. Er waren bubbelbaden, waterjets en voor een geheel ontspannen sfeer ook speciale lichteffecten. We hadden het hier wel snel gezien en gingen naar het exotische kinderparadijs. We waanden ons in de wereld van piraten. Er stond een piratenschip en het water was niet zoet maar zout zoals in de echte zee. We amuseerden ons lange tijd op het piratenschip.

In de avond gingen we terug naar de glijbanen in het buitenbad. We waren hier niet weg te krijgen. Ik ging zelfs nog meer dan één keer van de kamikaze glijbaan. We baalden ontzetten toen we om 20.30 uur ons moesten gaan aankleden en we terug naar de camping gingen. Onderweg aten we bij restaurant het Grill Pub restaurant. Gelukkig was het nu iets minder druk dan gisteren. Dat kwam natuurlijk ook omdat het al wat later op de avond was.

Keyro en ik namen heerlijk drumsticks met frietjes, mamma had een spies, pappa nam ook een schotel met vlees. Voordat het eten geserveerd werd, speelden we zoals iedere avond een paar potjes pesten. Ik kon slecht tegen mijn verlies en werd als snel boos toen ik niet wist te winnen. Het was niet echt leuk voor de anderen. We kwamen laat terug op de camping. In het donker werd nog een en ander klaar gemaakt voor ons vertrek van morgen. Onze volgende stop is in het Slovenský Raj Nationaal Park of ook wel Slowaaks Paradijs genoemd. Het bevindt zich in het zuiden en zuidoosten op de grens met Hongarije.