Goodmorning Vietnam

Na een paar dagen in Bangkok was het tijd om verder te reizen naar onze werkelijke bestemming: Vietnam. We vertrokken rond de klok van 9:00 uur met de taxi naar het vliegveld. Met het vliegtuig van lowcost maatschappij VietJet Air vertrokken we om 11:45 uur naar Hà Nội (Hanoi). De hoofdstad van Vietnam ligt in het noorden van het land en daar beginnen wij met onze reis. We konden Vietnam niet zo maar naar binnen en we hebben in Nederland al een speciale brief aan moeten vragen voor ons visum. Via deze “Visa approval letter” kregen wij toestemming om het land binnen te mogen. Op het vliegveld in Hanoi moesten we nog ter plaatse het visum kopen (visa on arrival). Met ons visum mogen we maximaal 30 dagen in Vietnam verblijven.

We hadden gehoord dat al deze formaliteiten aardig wat tijd konden kosten maar het viel reuze mee. Na ongeveer 15 minuten wachten verscheen Keyro zijn naam op het scherm. We haalden onze paspoorten met visum erin op en betaalden de kosten (100 dollar voor ons vieren). Daarna door de douane en naar de bagageband. Bij de uitgang werden wij opgewacht door de airport service van het Camel City Hotel. De rit van het vliegveld naar hartje centrum van Hanoi, duurde 45 minuten.

Het Camel City Hotel ligt in het historische centrum dat ook wel “Old Quarter” (oude kwartier) wordt genoemd. Het hotel lag in een klein steegje dus werden we op de grote weg uit de taxi gelaten en liepen we de paar meter naar het hotel. We kregen een kamer op de vijfde etage en er was geen lift. Het was even pittig om met onze bepakking naar boven te gaan. Het was een ruime kamer en we hadden zelfs een ligbad in de badkamer. We bleven niet lang in de kamer want we wilden iets gaan eten. Op straat was het een drukte van jewelste.

In het Old Quarter vind je gezellige kleurrijke straatjes, kraampjes, restaurants en vooral heel veel mensen en heel veel scooters. Waar je ook kijkt overal zie je de scooters alle kanten uitschieten. Het oversteken van de straat is in Hanoi een grote uitdaging. Wachten tot de weg vrij is , hoef je te doen want dat gebeurd nooit. We begonnen, net zoals alle voetgangers, gewoon met oversteken en hoopten dat de scooters en taxi’s om ons heen zouden rijden. We mochten vooral niet stil gaan staan maar moesten gewoon door blijven lopen.

In het begin een beetje eng maar al het verkeer bleek op tijd voor ons te stoppen of om ons heen te rijden. We liepen even naar het kantoor van Friends Travel Vietnam voor de laatste check en update voor onze trips naar Sapa en Halong Bay. Sidney, de Nederlandse eigenaar bleek een super aardige man te zijn. We kregen een Vietnamese ice tea en pappa ice coffee. Allebei ijskoud en mierzoet maar wel erg lekker. We kregen een korte uitleg wat we de komende dagen allemaal zullen gaan doen. Ik heb er nu al zin in want het klinkt allemaal erg leuk.

We dwaalden wat door de straatjes waar de Franse architectuur het Vietnamese straatleven ontmoet. In elke straat wordt één ambacht of product verkocht. Zo koop je in de Lampionnenstraat: lampionnen en in de Mandensteeg koop je manden. We kwamen langs het Hoan Kiem meer en pinden daar bij de bank 5 miljoen Vietnamese Dong. De nationale munt, de Vietnamese Nationale Dong (VND) kwam in 1850 als eerste wettelijke munt in Vietnam. Het biljet met de hoogste waarde van 500.000 VND is iets minder dan € 20 waard. De komende drie weken zijn wij miljonairs en is onze portemonnee flink gevuld hebben met veel bankbiljetten.

Bij restaurant Green Farm vonden wij een tafeltje voor ons avondeten. Keyro had een hamburger (waar hij wel lang op moest wachten), mamma had gebakken kip met groenten, pappa had beef met champignons en ik had frietjes met kaasnuggets. Als voorgerecht hadden we verse Vietnamese loempia’s besteld maar deze kwam tegelijk met het hoofdgerecht. Het eten was biologisch en smaakte goed. Weer terug in het hotel nam ik nog een lekker bad. Op tijd gingen we ons bed in want morgen moeten we op tijd opstaan voor ons 3-daagse Real Sapa Experience tour.