Centraal Europa: Dag 12; Kikkers zoeken in de Lage Tatra

We kwamen de ochtend langzaam op gang want het regende behoorlijk. Het was niet echt weer voor een uitgebreide wandeling in de bergen. We speelden in de motregen een beetje met de leuke hond van onze buren. De hond vond het geweldig om achter de grote stok aan te rennen. Om 11:00 uur liepen we naar restaurant Koliba Bystrina voor een kop koffie en thee. De sfeer in het restaurant is gezellig en er hangen veel attributen die je in de lokale berghutten ook tegen kunt komen. We speelden een paar potjes kaart en bestelden daarna iets te eten.

Mamma probeerde Kofola, een frisdrank die in Tsjechië en Slowakije geproduceerd wordt. Het werd in de tijd dat Tsjechoslowakije nog communistisch was geproduceerd als vervanger van de Westerse cola’s. Het belangrijkste ingrediënt is een zoetzure siroop Kofo genaamd. In de siroop zitten 14 natuurlijke ingrediënten zoals appen, kersen, kruiden, suiker en karamel.

Ondanks dat na 1989 de Westerse cola’s weer verkocht mochten worden, bleef het drankje erg populair onder de bevolking. Het smaakte lekker en het bevat ook nog eens veel minder suiker en cafeïne dan gewone cola. Mamma was op de “uitprobeer”- toer en bestelde als lunchgerecht de Slowaakse zuurkoolsoep “kapustnica”. De soep bevat gekookte zuurkool, gerookte worst, gedroogde paddenstoelen, pruimen en zure room. Pappa had halušky met bryndza en spek, Keyro had goulash met knedliky en ik had wat frietjes.

In de middag besloten we om ondanks de regen een klein stukje te gaan wandelen. We reden naar het dorp Jasná, gelegen op 1236 meter hoogte aan het einde van het 16 kilometer lange dal. In dit gebied bevonden wij ons in het toeristisch middelpunt van de Lage Tatra. De hellingen van de berg Chopok worden tot de beste skiterreinen van het land gerekend.

In dit gedeelte staan dan ook veel appartementencomplexen en hotels. Ook zijn ze nog volop bezig met het bouwen van nieuwe complexen. We deden de regenponcho’s aan en vertrokken voor een korte wandeling rondom het Vrbické pleso (bergmeertje). Het gebied waar we doorheen liepen was zeer bosrijk. Al snel zagen we overal kleine baby kikkers springen. Ik vond het leuk om ze te vangen en op mijn hand te laten zitten.

We zagen niet alleen veel eenden en kikkers maar ook waren er veel soorten paddenstoelen. Het leek al een beetje herfst zoveel vonden we er. We maakten nog een tweede korte wandeling naar een uitzichttoren. Langs dit pad stonden vooral veel struiken met bosbessen en frambozen. Al hingen er hier lang niet zoveel bosbessen en frambozen aan dan tijdens onze wandeling in Zuid Duitsland.

Aan het einde kwamen we uit bij de uitkijktoren. Door de dichte nevel was er natuurlijk niet veel te zien. Bij de uitkijktoren maakte mamma een aparte “lichaam zonder hoofd” foto van pappa. Super sjiek vond ik dat. Met zijn drieën probeerden pappa, Keyro en ik het nog een keer na te doen maar het lukte minder goed dan die met pappa alleen erop. Na de wandelingen liepen we nog even rond bij de stoeltjeslift die naar de berg Chopok gaat. Hier was ook een kleine kinderspeelplaats waar we even wat konden klimmen en klauteren. Later op de middag kwamen we weer terug op de camping.

De andere kampeerders op ons stuk hadden hun tenten opgebroken en waren vertrokken. Onze tent stond dus moederziel alleen op het grasveld. We bleven een tijdje muziek luisteren in de auto en de keiharde rock van Guns N’ Roses knalde uit de boxen. In de avond hadden we ervoor gekozen om voor de laatste keer te gaan eten bij Koliba Bystrina. Opnieuw aten we er heerlijk en het is wat ons betreft wel een echte aanrader als je in Demänovská Dolina verblijft. Keyro en ik hadden een Wienerschnitzel, mamma een champignons en kip ragout en pappa een vleesspies. In de avond maakten we ons alvast klaar voor ons vertrek van morgen. We willen een beetje op tijd vertrekken om naar Strbske Pleso te gaan.