Dag 21; Skanderborg (DEN); ColorLine

Mamma was vanmorgen als eerste wakker en de mannen volgden met zijn allen een uur later pas ( 9:30 uur). We konden niet veel meer doen want vandaag moesten we naar boot in Kristiansand voor onze overtocht naar Denemarken. We douchten ons, pakten de laatste bagage in en aten zoveel mogelijk restjes op zodat we dat niet weg hoefden te gooien of mee te nemen. Wij gingen in de tussentijd nog even voetballen en op het luchtkussen. We checkten rond 12:00 uur uit en namen afscheid van alle bekenden. Zo’n 30 minuten later waren we op weg naar Kristiansand. De weg rijdt goed door en er is veel meer bebouwing dan wij gewend zijn.

Omstreeks de klok van 13:30 uur checkten wij in bij ColorLine. We gaven door dat we met een andere auto waren dan op de formulieren van inschepen stond maar daar werd totaal niet naar gekeken. We kregen een lijn aangewezen waar we in moesten gaan staan om aan boord te kunnen. We hadden nog heel wat tijd te overbruggen want we zouden pas om 16:30 uur vertrekken uit de haven. De boot was er ook nog niet dus we begonnen maar een filmpje te kijken. Niet veel later zagen we Monique, Jeroen en Martijn een paar rijen verderop staan. We gingen bij een van de officials vragen of we het terrein konden verlaten en dat was geen probleem. Onze incheckkaartjes werden gescand en we konden het terrein af. Met zijn zevenen liepen we naar het centrum van Kristiansand en vonden al snel een terrasje in de zon. We dronken gezellig wat en pappa liet Monique nog het een en ander zien wat ze met haar telefoon kon doen. Gezamenlijk liepen we nog door het centrum van Kristiansand.

Het is een vrij jonge stad en in de zomer druk bezocht door Noorse en buitenlandse toeristen. De straten in het centrum bleken volledig rechthoekig te zijn en er stonden veel grote statige huizen. Het straatbeeld was sfeervol en overal stonden of hingen bloemen. We kwamen langs winkelstraten, de domkerk één van de grootste kerken in Noorwegen en een prachtig plein met een standbeeld van een belangrijk iemand. We waren rond 15:30 uur terug bij de haven en lieten ons bij de ingang weer inchecken. De veerboot was er nog steeds niet en wij vroegen ons af of we wel op tijd zouden vertrekken. Een kwartier later kwam de boot aan en werd snel leeg gemaakt zodat wij weer konden inschepen. Het boarden begon om 16:10 uur en uiteindelijk vertrok de boot bijna stipt op tijd. Ongelofelijk hoe snel dat allemaal ging en wat een goede coördinatie.

De Superspeed ferry van ColorLine is een vrij nieuwe, moderne en snelle boot. In slechts 3 uur en 15 minuten zouden we naar Hirtshals in Denemarken varen. Aan boort was dezelfde luxe als bij de Stena Line alleen hoefden we hier niet te overnachten en hadden wij geen hut. Op de boot was echt wel erg druk en het was moeilijk om een plekje te vinden om te zitten. Toen we langs het restaurant liepen hoorden we Monique roepen. Zij waren als een van de eersten aan boord gegaan en had een tafel bezet gehouden voor ons allemaal. Samen met pappa ging ik nog even op dek kijken terwijl wij de haven van Kristiansand achter ons lieten. Je merkt op deze boot veel beter dat je op het water bent en voelt de deining en het draaien van het schip.

Keyro vermaakte zich met Martijn door een potje te pesten en ik speelde met mamma en Monique een paar potjes kwartet. Rond de klok van 18:00 uur werd er wat te eten gehaald in het restaurant. Er waren frietjes, hamburgers, hotdogs en een garnalensalade. De boot meerde om 19:45 uur aan in Denemarken en nog geen kwartier later waren wij onderweg naar het Motel in Skanderborg. Denemarken was vlak net zoals Nederland maar een stuk minder bebouwd. We arriveerden om 22:10 uur bij Motel Skanderborg Syd. We werden vriendelijk ontvangen en kregen een mooie ruime vierpersoonskamer. Terwijl we televisie keken kregen we nog een toetje met verse kersen. We lagen pas laat in bed maar morgen hebben we de lange terugreis naar Maastricht voor de boeg en dan kunnen we genoeg uitrusten.