Dag 2; Burj Khalifa

We stonden vandaag rond 8:00 uur op en zaten een half uur later al aan het ontbijt. Onze plannen werden wat gewijzigd omdat de souks die we wilden bezoeken niet geopend waren. Op vrijdag komt het leven in het Midden Oosten wat langzamer op gang vergelijkbaar met onze zondag. We gingen daarom met een taxi naar de Mall of Emirates. Het was nog een flink stuk rijden één na grootste winkelcentrum ter wereld.
Je kunt er niet alleen winkelen maar er is ook een verbinding met de indoor skihal van Ski Dubai en er waren bioscopen, een theater en een uitgebreid amusementspark. Buiten was het al goed warm aan het worden en we waren blij dat we binnen konden blijven in het gekoelde winkelcentrum. Het winkelcentrum is een schitterend complex en werkelijk alles glimt en blinkt. Er waren winkels van de top designers (Gucci, Prada etc.) maar ook de goedkopere ketens zoals H&M waren vertegenwoordigd.
Ook liepen er veel Emirati in hun traditionele kledij. De mannen droegen een dishdasha, een witte, wijde jurk. Om het hoofd hadden ze de shumagh, een roodwitte hoofddoek of de gutrah de witte hoofddoek. Rond de hoofddoek zat de igal, een zwarte band die de doek op zijn plaats moet houden. De vrouwen droegen een zwarte soepele zwarte overjurk, de abaya en een zwarte hoofddoek, niqab, een gezichtsluier die het gezicht bedekt en alleen de ogen vrij laat. We liepen een tijdje rond en kwamen uit bij de Magic planet op de tweede verdieping van het complex. Hier vond we allemaal entertainment en attracties voor jong en oud. We kochten bij de kassa een family-card en konden zo in verschillende attracties. Zo was er een draaimolen, achtbaan, botsautootjes en nog veel meer. Het was vrij groot en we brachten er wel een paar uur door.

Voordat we de warmte in gingen, hebben we wat gegeten in de grote Foodmall waar je keuze had uit allerlei soorten maaltijden. Wij namen een hamburgermenu en die bleek 10 lekkerder te zijn dan die van de grote M. We liepen naar de taxistandplaats en lieten ons naar Madinat Jumeirah brengen. Het complex is in Arabische stijl gebouwd en bestaat uit een winkelcentrum (souk), drie luxe hotels en verschillende restaurants. De winkels zijn kleinschalig en je kunt er voornamelijk souvenirs kopen. We gingen even naar buiten en kwamen er achter dat het heel warm was, zo’n 42 graden. In de verte zagen we het beroemde Burj Al Arab, een hotel van wereldklasse met een groot helikopterplatform voor de aan en afvoer van hotelgasten. Het hotel wordt gepromoot als enig zevensterren hotel ter wereld. Het is gebouwd in de vorm van een zeil, een dhow, van een Arabisch schip. De minst dure kamers kosten tussen de $ 700 en $ 6000 per nacht.

De Burj Al Arab

We maakten nog een rondvaart van ongeveer 20 minuten met een abrataxi, bootjes die niet-hotelgasten rondvaren over de kanalen. Zo zagen we goed hoe mooi het complex is opgebouwd. Bij een café dronken we een lekkere slush-ice en vertrokken daarna per taxi naar Dubai Mall. Dit winkelcentrum is het grootste ter wereld en er is ruimte voor wel 1200 winkels. Ons doel was echter niet het winkelcentrum maar het hoogste gebouw ter wereld, Burj Khalifa, die deel uit maakt van het complex. De bouw van deze wolkenkrabber startte in 2004 en in 2009 bereikte de toren haar hoogste punt van 828 meter. De Burj Khalifa werd ontworpen door een Amerikaans architectenbureau uit Chicago.

Je kon de toren op en daarvoor had pappa via internet tickets geregeld. Per half uur worden er een aantal mensen naar het observatiedek op de 124e verdieping geleid. Wij hadden tickets voor 18:00 uur en moesten nog even wachten. We liepen even naar buiten om de toren ook zo te aanschouwen. Om 17:50 uur gingen we terug en konden we door de controle. We moesten nog even wachten tot we met een super snelle lift binnen enkele seconden naar de 124e verdieping schoten. Het platform lag op ongeveer 400 meter en we hadden een goed uitzicht over de stad en de woestijn. Er hing wat smog dus we konden niet helemaal tot de kust kijken maar het zicht was er niet minder om.

Pappa en mamma wilden boven blijven tot de zon zou ondergaan maar dat duurde ons veel te lang. We werden baldadig en plaagden elkaar de hele tijd. Pappa en mamma besloten dat we naar beneden gingen om terug te gaan naar het hotel. We liepen buitenom het winkelcentrum en zagen nog een stukje van de fonteinenshow die werd opgevoerd in een kunstmatig aangelegd meer tussen de Dubai Mall en Burj Khalifa. We moesten in de rij bij de taxistandplaats maar het ging gelukkig redelijk snel en na 10 minuten zaten we in een taxi op weg naar het hotel. Ronac viel vrijwel meteen in slaap. We bestelden in het restaurant bij het hotel iets te eten en dat werd na een half uur op onze kamer gebracht. Ronac werd niet meer wakker en zo kon ik mijn bestelde loempia’s en de helft van mamma haar gebakken noedels op eten. Het was ondertussen al 22:30 uur dus tijd om naar bed te gaan.