Warappa kreek (dag 8)

Het was erg vroeg dag vanmorgen. De wekker van de mobiele telefoon ging om 4.45 uur al af. Ik was vrij snel wakker maar het duurde even voordat het ok lukte om Keyro te laten ontwaken. Mijn grote broer was nog veel te ver in dromenland. Uiteindelijk lukte het ons toch om op tijd klaar te staan. Reginald haalde ons om 5.30 uur op met een bus. We moesten nog andere mensen op halen op twee verschillende plaatsen. We zagen de lompe toeristen van gisteren aankomen en even dachten we dat we vandaag weer met ze opgescheept zouden zitten. Gelukkig bleken ze niet met onze tour mee te gaan en we slaakten een diepe zucht van opluchting. Keyro en ik keken nog even in het koele Krasnapolsky Hotel, een  van de duurste hotels in de stad terwijl we wachten op de laatste vier gasten. Het duurde wat langer dan verwacht maar uiteindelijk konden we dan toch vertrekken. We waren met een Nederlandse vrouw Vivian uit Rotterdam, een ouder echtpaar Rob en Janny uit Blerick en twee jonge koppels uit Amsterdam.

We reden het centrum uit en gingen over “De brug” van 55 meer hoogte naar het district Commewijne. Keyro zag weer het Duits gezonken schip de Goslar midden in de Surinamerivier liggen. Het  schip werd in 1940 door zijn eigen bemanning tot zinken gebracht.  Het district Commewijne staat bekend om de vele plantages. We reden in de richting van Alkmaar en daar stapten we bij een aanlegsteiger op een boot om de Commewijnerivier een stuk af te varen. Onze kapitein was een grote Hindoestaanse man en zijn naam was Henny.

Met Reggie als gids op de Warappa kreek.

Aan boord kregen we koffie, thee en een lekker pasteitje dat ik vrij snel op at, verrukkelijk. De vaart zat er flink in en na ongeveer een uur varen legden we even aan bij het plaatsje Bakkie (Reynsdorp) voor een sanitaire stop. We gingen meteen verder want vanwege de getijden kun je niet op alle momenten de kreek bezoeken. Het water stond nu vrij hoog vanwege volle maan en dat wordt ook wel springtij genoemd.

We waren net een stukje op weg in de Warappakreek toen we de eerste dieren al konden spotten. Het was een groep met kleine doodskopaapjes. Ze keken nieuwsgierig naar ons en wij natuurlijk naar hun. Niet snel daarna zagen we tussen het mangrovebos een, helaas dode, kaaiman liggen. We voeren verder door de prachtige natuur.  Het was jammer dat we zo snel gingen en weinig van de geluiden om ons heen konden horen. De motor van de boot maakte ook nog eens een flink kabaal.

De geschiedenis van de Warappakreek gaat terug naar 1804. De Engelsen gebruikten de kreek om Fort Nieuw Amsterdam via de achterkant aan te vallen. In het gebied waren veel cacao-, katoen-, koffie- en suikerplantages. Na de opheffing van de slavernij raakte de kreek verlaten en slibte deze dicht. In 2007 werd begonnen met het uitgraven van de kreek. Men vond bij het uitgraven resten van de voormalige plantages, een oude kameelbrug, sluizen, stoomauto en nog veel meer.

We voeren langs de verschillende plantages die nog steeds voor het grootste gedeelte overwoekerd zijn met planten. Op de plantages werd vroeger cacao-, katoen-, koffie- en suiker verbouwd.  Voor het zware werk werden vooral slaven uit West Afrika gekocht.  De slaven werden wreed onderdrukt en dit leidde ook tot opstanden. We zagen delen van oude ringdammen van de plantages die met giftige cactussen werden beplant om de slaven op de plantages te houden en te zorgen dat ze niet weg zouden lopen. Gelukkig werd in1863 de slavernij afgeschaft.

Zo’n 10 minuten voor het einde, de kreek mond hier uit in de oceaan, werd onze weg versperd door een omgevallen boom. Er werd grof geschut ingezet en er werd een motorzaag bijgehaald. De eerste takken werden makkelijk doorgezaagd maar op een gegeven moment kwam de ketting van de zaag vast te zitten. Het lukte Reginald uiteindelijk toch om de zaag weer los te krijgen. Er werd geprobeerd om over de takken heen te varen maar onderwater bleek ook nog een boomstam te liggen. Helaas kwam de schroef van de motor hier tegenaan en was hij bijna kapot. We konden niet verder vanwege de boomstam en de kapotte schroef. We draaiden om en zouden langzaam terug moeten varen om de schroef van de motor te sparen. Zo konden we alsnog genieten van alle geluiden om ons heen. We zagen nog de bekende en beschermde rode ibis, katay (slijkkruipers) en een zeeotter.

Omdat we nu langzamer voeren, werden we wel meer lastig gevallen door muskieten. Ondanks het herhaaldelijk insmeren leken ze zich weinig van de Deet aan te trekken. We gingen ook nog even aan land om de oude plantage om diverse gereedschappen te bekijken. Hier maakten we echter snel rechtsomkeert want we werden letterlijk belaagd door de muggen. Die rot beesten zaten echt overal, echt niet leuk meer. Snel gingen we weer aan boord van onze boot en voeren we verder.

Keyro moest ineens nodig plassen maar wilde dit dus niet doen met alle mensen in de boot. Pappa en mamma wisten hem uiteindelijk  met veel overredingskracht over te halen om op het achtersteven van de boot af zo in het water van de kreek te plassen. Dit noem je dus echt wild plassen. Tijdens onze vakantie ga ik ook al veel zelf naar de wc en dat wild plassen leek mij ook wel iets. Maar door die vele muggen besloot ik ik om toch mijn luierbroek maar lekker aan te laten.

Iets voor het einde van de kreek kwam er een andere boot met nieuwe motor zodat we op volle kracht vooruit weer verder konden. We stopten opnieuw bij Reynsdorp in de volksmond ook wel Bakkie of Baki genoemd. In het privémuseum zagen we een collectie met voorwerpen die allemaal uit de kreek zijn gehaald. Oude flessen, kaarten, gebruiksvoorwerpen en zelfs de akte van erkenning van Suriname en de wet op afschaffing van de slavernij ondertekend door willem II. We kregen van Reginald allemaal uitleg over verschillende planten en gewassen. Zo proefden we van suikerriet, zagen we pandanbladeren, citroengras, kalebasboom en de katoenboom. Keyro deed nog een katoenprop in zijn oor tegen oorpijn.

Vanaf Bakkie was het nog ongeveer 5 minuten varen naar de Alliance plantage waar we onze lunch hadden. De Alliance plantage is door de regering opnieuw in gebruik genomen en er wordt met name citrusvruchten verbouwd. We gingen lunchen op de veranda van een van de aanwezige woonhuizen. We kregen saoto met kip en ei als voorgerecht en nasi met kip en kousenband als hoofdgerecht. Het smaakte lekker en ik at erg goed.

Na de lunch namen we plaats op een kar achter de tractor en zo gingen we de plantage bekijken. We zagen dat er verschillende citrusvruchten zoals sinaasappel, mandarijn en grapefruit werden verbouwd. Onderweg werden er wat sinaasappels geplukt door Reginald en konden we lekker proeven van al het fruit, lekker. Keyro en ik vonden het ritje helemaal fantastisch en mochten op het einde ook nog even op de tractor zelf zitten.

Ik mocht zelfs eventjes de tractor besturen!

We verlieten plantage Alliance en begonnen aan de terugweg die ongeveer een uur duurde. Ik viel halverwege in slaap en was helemaal knock out. Ik had niet eens in de gaten dat we de boot verlieten en overstapten in de bus. In de bus was het flink hobbelen en uiteindelijk viel iedereen wel even in slaap. We arriveerden rond de klok van 16.00 uur weer terug bij ons appartement. Omdat we zo vroeg waren vetrokken waren we ook eerder terug en dat was natuurlijk wel weer fijn.

’s Avonds pakten we zoveel mogelijk spullen in want morgen gaan we appartement Martinus verlaten voor een trip naar het binnenland. Pappa haalde bij de supermarkt nog een nieuwe fles OFF (muggenspray met Deet) want dat zullen we naar alle waarschijnlijk nodig gaan hebben de komende dagen. Ons avondeten was makkelijk, een noodlesoepje en als toetje had pappa ijsjes meegenomen bij de supermarkt. Keyro en mamma gingen nog even zwemmen in het zwembad. Pappe en ik lagen al snel op een oor terwijl Keyro en mamma de slaap niet konden vatten.