Dalí, Downtown en Cang Shan gebergte (dag 13)

Straatbeeld van Dali, historisch centrum.

Na een moeizame start begonnen we onze dag in het centrum van het oude Dalí. We liepen over de oude stadsmuur en zagen één van de drie mooie poorten. Deze poort gaf toegang tot de hoofdstraat in het centrum. Binnen de muren zijn diverse leuke straatjes waar gemotoriseerde voertuigen niet mogen komen.

Dalí is geliefd bij rugzaktoeristen en dit is te zien aan de vele restaurantjes, bars en winkeltjes. We liepen door de Huguo Lu die zelfs de “buitenlanders straat “(Yangren Jie) wordt genoemd. Na de overdosis souvenirwinkeltjes liepen we een klein park in waar een Chinees orkestje aan het repeteren was. Terwijl ik bleef staan luisteren, liep Ralph met de kinderen naar de gymnastiek apparaten en konden zij zich even uitleven.

Wandeling door het centrum.

We namen daarna bij de straat een taxi naar, wat we hoopten, het begin van de kabelbaan (de hoogst gelegen ter wereld). De stoeltjeslift ging over een oud Chinees kerkhof en bracht ons in 25 minuten naar 3000 meter hoogte. Vanaf het Cang Sha gebergte hadden we uitzicht over Dalí en het Erhai meer. Helaas was het bewolkt en konden we niet al te ver kijken. We maakten een wandeling van twee kilometer naar een Tao-grot. Van de grot was geen spoor te bekennen alleen een verwijzing naar twee andere grotten een paar kilometer verderop. We besloten om terug te lopen en onderweg te rusten bij een picknickplaats.

In de kabelbaan omhoog naar het Cang Sha gebergte

Toch knap hoe de Chinezen het voor elkaar krijgen om op 3000 meter hoogte, tegen een steile bergwand, een wandelpad aan te leggen. We keken nog even bij de oude Boeddhistische Zhonghétempel en besloten om nog wat te eten. Er was welgeteld één gebouwtje met keuken en het had een paar dingen op de geïmproviseerde Engelse menukaart.

Prachtige wandeling op hoogte.

We bestelden twee gerechten fried rice en fried noodles. Het bleek het lekkerste eten te zijn wat we tot nu toe hebben gegeten. Wat kan een eenvoud aan smaken toch heerlijk zijn. De kinderen aten ook of ze drie dagen niet hadden gegeten.

Heerlijke maaltijd op de berg.

Na deze late lunch namen we de kabelbaan terug naar beneden. Beneden aangekomen namen we een soort van tuktuk naar ons hotel. De chauffeur wist echter niet waar het was en zette ons ergens buiten de ommuurde stad eruit. We betaalden hem dus de helft van het afgesproken bedrag waar hij direct akkoord mee ging. We liepen nog even het oude centrum in en liepen langs winkeltjes waar je allerlei dingen kon kopen om te eten. Niet de doorsnee dingen maar slangen, padden, kreeftjes, rare paddenstoelen enzovoort.

Culinaire uitdaging.

Keyro en ik keken er aandachtig naar maar Keyro vond het toch geen goed idee om vanavond slang of pad te eten. Jammer, hummm, nee niet echt. Het was al weer laat voordat we terug waren in het hotel en daarom besloten we om toch maar weer bij Jim’s te eten (Yakgoulash en sweet en sour chicken) en niet naar het centrum te gaan. We raakten nog even in gesprek met een Nederlands koppel en hun geadopteerde Chinese dochter. Je komt hier toch veel mensen tegen die een zogenaamde “roots” reis maken met geadopteerde kinderen.

Weer een alternatief voor de taxi.

’s Avonds pakten wij de spullen weer in want morgen gaan we de mooie omgeving van Dalí verlaten en ruilen we deze kleine miljoenenstad in voor de grote miljoenenstad Kunming. We probeerden een hotel te regelen voor morgen maar dat ging minder makkelijk dan verwacht. Ralph belde het Camelia hotel en kreeg te horen dat de grotere kamers allemaal vol zaten en er alleen nog maar tweepersoonskamers beschikbaar waren.

We gingen weer verder zoeken op internet maar veel hotels bleken vol te zitten. Een uur later besloten we toch nog een keer het Camelia hotel te bellen en te vragen of we dan een tweepersoonskamer konden boeken.Deze keer belde ik en de dame die redelijk Engels sprak had een familiekamer voor ons beschikbaar? We snapten er niets meer van. Ik reserveerde de kamer voor 2 nachten en we zouden morgen bij aankomst wel zien wat ze beschikbaar zouden hebben.