Chengdu, Wuhou tempelcomplex (dag 9)

We stonden vandaag redelijk op tijd op en besloten om eerst te gaan ontbijten voordat we naar het busstation zouden gaan. We bestelden één koffie voor Ralph, verse sinaasappelsap, muesli met fruit en yoghurt en één keer roerei met brood. Na het ontbijt liepen we naar de straat om een taxi naar het busstation te nemen.

Ook In Chengdu nog veel fietsen.

Eenmaal bij het busstation aangekomen bleek het erg druk te zijn. Overal stonden lange rijen bij de counters en alles was zoals overal in het Chinees aangegeven. We liepen wat rond en zagen een informatiebalie waar we direct naar toe liepen. We lieten het briefje zien met de plaats Hua Xu Ling erop in het Chinees. De dame vertelde ons dat alle bussen vol zaten en dat we met de bus van 14:00 uur mee konden. Tja, het was net 10:30 uur en dat zou veel te lang gaan duren omdat de rit ook nog eens twee uur zou duren.

We moesten ter plekke een alternatief bedenken wat lastig is als je die dag toevallig geen reisgids hebt meegenomen. We keken op de plattegrond die we hadden meegenomen en ik kon mij herinneren dat ik een stukje over de Wuhou tempel had gelezen. Het bleek niet ver van het busstation af te liggen en we besloten om er naar toe te lopen. We liepen over een promenade langs de rivier met zicht op de hoge gebouwen, kantoren en appartementen. Het was flink warm maar na ongeveer een half uur lopen waren we bij het complex aangekomen.

Het prachtige Wuhou tempel complex.

Ik sloot aan in de rij met Chinese toeristen om de entreekaartjes te kopen. Toen ik de kaartjes had bemachtigd en terug liep stonden de mannen te kijken bij een grote spin die zich verscholen hield bij een boom. We liepen naar de ingang en volgden de stroom aan Chinese toeristen die door de vele toerbussen werden aan- en afgevoerd. Inmiddels beginnen we wel een beetje gewend te raken aan de grote hoeveelheden Chinese toeristen. Het complex bleek niet alleen te bestaan uit de Wuhou tempel maar had ook prachtige tuinen, een museum en nog diverse andere tempels.

Weer op de foto met de Chinese toeristen.

De Wuhou tempel(Tempel van de Hertog van Wu) is gebouwd ter nagedachtenis aan de legendarische Shu minister van oorlog, Zhuge Liang. De man was een befaamd militair in de periode van de drie Koninkrijken (220-80). In de Ming periode werd de tempel samengevoegd met de Zhaomieliao, een tempel gewijd aan de nagedachtenis Liu Bei. In de tempel vind je een tiental beelden van beroemde personen uit de Shu en de Han periode, verder gedenkstenen, rollen en heilige voorwerpen. We wandelden door het prachtige complex en dwaalden door de rustgevende tuinen.

Eventjes uitrusten.

Keyro rende wel vijf rondjes rond een grafheuvel in de benauwde hitte. Veel mensen en ook wij stonden hem raar aan te kijken waar hij de energie vandaan haalde. De tempels waren prachtig en we brachten er flink wat uren door.

Naast de Wuhou tempel ligt Jinli street. Een toeristische straat met nagemaakte authentieke straatjes waar je souvenirs kunt kopen, wat kan drinken of een hapje kunt eten in ´snack`street. We wandelden langs de kraampjes en namen ook iets te snacken.

We dachten dat we kip op stokjes hadden besteld maar het bleek hele pittige tofu te zijn. Erg lekker maar te pittig voor de kinderen en wij moesten dus 6 stokjes met z´n tweetjes verorberen. Ronac at nog een kleine pannenkoek met suiker.

In de ´snack´street kon je werkelijk van alles snacken, stokjes vlees, vis, orgaanvlees, bamboebladeren met rijst, noodles in een bakje, eend en kleine vogeltjes op een stokje.

Lopen door de toeristische Jinli straat.

Terwijl we terug liepen kwamen we ook nog langs een optreden van Chinese danseressen waar we even bleven staan kijken. We hadden direct een taxi terug naar Sim´s hostel waar we lekker even hebben gerelaxed.

Lekker vogeltje eten?

Rond de klok van 19.00 uur zijn we lekker bij Sim´s gaan eten. Op zich wel makkelijk en ze hebben een prima keuken. Keyro nam frietjes en wij beiden een kipgerecht met rijst. ‘s Avonds terwijl de kinderen sliepen pakten we de rugzakken weer in en maakten we alles zo ver klaar om morgenochtend zo snel en makkelijk mogelijk kunnen vertrekken. De taxi komt al om 5.30 uur want de vlucht is om 7.30 uur en we moeten circa anderhalf uur van te voren aanwezig zijn. Het zal dus een korte nacht worden en hopelijk kunnen we wat bij slapen tijdens de lange rit met vliegtuig en bus naar Dalí.