Palenque (dag 11)

Het had vannacht flink geregend maar gelukkig was het vanochtend weer opgeklaard. We hadden het ontbijt in de eetzaal en kregen zoals bijna overal roerei, bonenpuree, brood en fruit. Ik at lekker brood met jam.

Vandaag gingen we naar de bekende archeologische Maya vindplaats vlakbij Palenque. Palenque ligt op de grens van het laagland van Yucatán en de Lancadón-jungle. We hoefden maar een klein stukje (circa 10 minuten) te rijden tot de ingang van de ruïnes. Palenque is vooral vanwege de ondoordringbare jungle een van de meest bijzondere overblijfselen van de Maya’s.

Eindelijk samen de Maya tempels beklimmen met pappa.

We betaalden de entree en moesten eerst een stukje door de jungle lopen totdat we door de dichte vegetatie een gebouw konden zien. Sommige ruïnes liggen nog volledig bedekt onder het oerwoud terwijl andere volledig zijn vrijgemaakt en gerestaureerd. In Palenque regeerde een van de bekendste Maya koningen namelijk Pakal de Grote. Hij regeerde van 615 tot 683 en heeft de indrukwekkendste graven in Midden-Amerika nagelaten.

Het eerste wat voor ons opdoemde was de Tempel van de Inscripties. Binnen in de tempel is een lange hiërogliefentekst die het koningshuis van de stad en de daden van Pakal de Grote beschreef. Bij het opheffen van een grote steen in de vloer kwam er een gang te voorschijn, die naar een lange inwendige trap voerde die terug naar de begane grond en de tombe van de vergoddelijkte Pakal leidde.

De Tempel van de Stervende Maan naast de Tempel van de Inscripties konden we beklimmen. Samen met pappa ging ik de hoge traptreden op als een echte ontdekker. Sjiek hoor, hier had ik de hele vakantie al op gehoopt. We liepen daarna naar het middelpunt van het complex namelijk “El Palacio”(het paleis). Het paleis is gebouwd op overblijfselen van eerder gebouwde gebouwen en beslaat een totale oppervlakte van ruim 5000m2.

uitzicht op o.a. het paleis.

In het paleis waren o.a. een sauna, sanitaire ruimtes met stromend water en riolering. Ook is er een vierkante toren waarvan de functie nog niet achterhaald is. Ik liep eerst samen met pappa door het paleis en daarna gaf ik mamma een rondleiding als een volleerd gids. Mamma ontdekte op een muurtje nog een grote harige spin. Volgens een van de gidsen die daar rond liep was het een tarantula (vogelspin).

Vogelspinnen worden door veel mensen gevreesd door de grootte en het sterk behaarde lichaam. Vogelspinnen zijn ondanks hun grootte relatief ongevaarlijk. De meeste soorten zijn niet erg snel, niet giftig voor de mens en ook niet agressief. Ik vond de spin niet eng maar bekeek hem toch maar van een afstandje.

Door het oerwoud liepen we naar het Plein van het Kruis. Hier staan drie tempels Tempel van het Kruis, Tempel van de Zon en Tempel van het Bebladerde Kruis waarvan laatste het grootste is. We beklommen de Tempel van het Bebladerde Kruis met z’n vieren. Zelfs Ronac vond het leuk want hij heeft de hele weg naar boven hard zitten lachen. Vanaf de tempel hadden we een prachtig uitzicht over de Tempel van de Inscripties, het Paleis en het oerwoud. In het oerwoud zouden ook brulapen moeten zitten maar wij hebben ze niet gezien of gehoord, jammer.

Bij een van de vele souvenirstalletjes kochten we nog twee lederen zemen met de Maya-kalender erop. De Tzolkin was de heilige kalender van de Maya en telde 260 dagen. De kalender was afgestemd op de natuurlijke ritmes van het menselijk lichaam en op de cyclus van de aarde met de maan en zon. Heel ingewikkeld allemaal en ik ga het gewoon gebruiken als schatkaart om de Mayaschat te vinden. Het begon langzamer warm te worden en daarom liepen we zo veel mogelijk door de schaduw in de richting van de uitgang.

Ons hotel “Plaza Palenque”

’s Middags gingen we heerlijk zwemmen in het zwembad van het hotel. Ik zag ook nog een hele grote iguana (leguaan) die uit een boom kwam klimmen. Het was een groene leguaan (iguana iguana), een reptiel (koudbloedig dier) die lekker in de zon ging liggen om zichzelf op te warmen. Iguana’s kunnen wel tot 2 meter groot worden en kunnen goed klimmen. Ze eten voornamelijk bladeren en fruit. Ik blijf het toch fascinerende dieren vinden. Tussendoor aten we lekker wat bij het zwembad en ik bleef zwemmen tot het uiteindelijk weer begon te regenen en onweren (wat een verrassing). ’s Avonds werden de rugzakken alweer gepakt want morgen vertrekken we richting de kust