Mérida – Uxmal (dag 5)

Vandaag moesten we ons hotel in koloniale Mérida alweer verlaten. We waren weer op tijd wakker, rond half zeven. Eerst gingen we beneden nog eventjes a la carte ontbijten. Ik kreeg lekker een beker yoghurt met héél veel honing.

Parque Hidalgo.

Ontbijten in hotel Caribe.

Na het ontbijt maakten we eerst nog een korte wandeling door Mérida want gisteren hadden we niet alles kunnen zien door de regenbui aan het einde van de dag. Mérida is net als andere koloniale steden gebouwd in een rastersysteem rond het Zócalo (of ook wel Plaza Mayor genoemd). We liepen via de drukke straatjes naar het Zócalo (hoofdplein).

De Cathedral San Ildefonso.

Aan het Zócalo staat het Palacio Municipal (gemeentehuis) en de Cathedral de San Ildefonso. Beiden mooie gebouwen en de kathedraal is zelfs de oudste van Amerika. We liepen hier een tijdje rond over het midden van het plein en rende ik achter de vele duiven aan. Op het plein zaten ook veel schoenenpoetsers die de schoenen van hun cliënten lieten blinken.

Vervolgens liepen we terug naar hotel Caribe om uit te checken. We brachten de spullen naar beneden en samen met pappa liep ik naar de parkeergarage een blok verderop. Samen reden we twee calles (straten) terug naar het hotel waar we de spullen bijna voor de deur in konden laden.
We reden door het drukke centrum Mérida uit en tankten nog eventjes zodat we met een volle tank op pad gingen. Op sommige plaatsen zijn minder tot geen benzinestations en we willen natuurlijk niet onderweg strandden met een lege tank.

Het voornemen was om een kijkje te nemen bij Hacienda Yaxcopoil maar we zijn er twee keer langs gereden en konden geen tekenen zien dat het museum geopend was. We reden uiteindelijk maar door naar Uxmal waar we al rond 12:30 uur aankwamen.

Ons hotel in Uxmal.

We verbleven in Hotel Villas Arqueológicas op 5 minuten loopafstand van de ruïnes van Uxmal. De kamer was erg sfeervol en ik had zelfs mijn eigen bed! Het hotel had ook een mooi zwembad en een goede keuken. Terwijl ik aan het wachtten was op mijn noodle-soup zag ik ineens een dier verschijnen. Volgens pappa en mamma was dit een leguaan (iguana) maar ik vond het een krokodil en was er een beetje bang van.

Ik was een beetje bang voor de leguaan.

Na het eten liepen we naar de ruïnes van Uxmal. We betaalden de entree en kregen een bandje om waarmee je naar binnen kon. De Maya-stad Uxmal is gebouwd in de Puuc architectuur (Puuc is de naam van de streek) en staat op de Werelderfgoedlijst. De stijl zagen we duidelijk terug in de Pirámide del Adivino (piramide van de tovenaar). Op het bovenste deel van het bouwwerk staan verfijnde decoraties en de rest van het bouwwerk is vrij sober. De piramide van de tovenaar is met 35 m het hoogste gebouw van Uxmal. Ik zwaaide af en toe met mijn toverstaf (lees: houten stok) en probeerde te toveren maar dit lukte niet. Op de gebouwen zagen we vaak de afbeelding van Chac, de Maya-god van de regen en bliksem mogelijk is dit om dat er in dit gebied veel waterschaarste was.

Abracadabra.

In de oude beschavingen werden vaak goden en godinnen aanbeden. Sommigen van hen zijn gerelateerd aan hemellichamen (zon, ster, maan) weer anderen heersten over schepping, dood of dagelijks leven. De goden werden vereerd en gevreesd en het was dan ook belangrijk om hen gunstig te stemmen met offers.

Pirámide del Adivino (piramide van de tovenaar)

We hadden pas een klein gedeelte gezien toen we het in de verte hoorden omweren en er donkere wolken aankwamen. Het was weer het einde van de dag en dit betekende een tropische regenbui. We waren net op tijd terug bij het hotel en werden gelukkig niet nat. Toen het later ophield met regenen en onweren ben ik nog even met pappa het zwembad in gedoken.

Rond 19:30 uur liepen we opnieuw naar de ruïnes maar deze keer voor een lichtshow. Hiervoor werden we naar het Cuadrángulo de las Monjas (Vierkant van de Nonnen) geleid. Het is een plein dat aan vier zijden wordt geflankeerd door gebouwen met daarin 74 vertrekken die waarschijnlijk werden bewoond door priesters. De benaming is bedacht door de Spaanse ontdekker die het op een klooster vond lijken. De gevels zijn gedecoreerd met talloze maskers van de regengod Chac en slangen. Het beeldhouwwerk is in een nauwsluitend mozaïek aan elkaar gelegd. Door de verschillende kleuren lampen die op de gebouwen schenen kon je de decoratie heel goed zien.

Lichtschow bij de ruines.

De lichtshow en begeleidende muziek zorgden voor een mysterieus schouwspel. Er werden ook nog twee legendes verteld in het Spaans. Mamma had een koptelefoon met de Engelse vertaling en pappa probeerde het in het Spaans te volgen. Voor mij was de één uur durende lichtshow is te lang en ik viel net zoals Ronac in slaap. Zoals vaker deze vakantie moesten pappa en mamma sjouwen met twee slapende kinderen. Ze zullen wel flinke spierballen hebben over 3 weken. Toen we terug waren in het hotel hebben ze ons in bed gelegd en zijn ze met z’n tweetjes beneden gaan eten. Af en toe kwamen ze even bij ons kijken maar veel hebben we er niet van gemerkt.